måndag 2 juli 2012

Aprikosdessert

Jag gjorde en dessert på aprikoser som bestod av honung och grand marnier bakade aprikoser, vaniljkokta aprikoser, choklad chantilly med pressad apelsin och lite honung och en filéad apelsin. Det var goda smaker men konsistenserna passade inte riktigt ihop. Jag tror att jag krånglade till det för mycket men jag fick i alla fall några  bilder på de vackra frukterna.


lördag 30 juni 2012

Bakat och saftat i Juni



Flädersaft
I år gjorde vi fläder saft med 2100g rensad fläder, 9 st små citroner, 4kg socker, 5kg vatten, 40g citronsyra, en vaniljstång och en halv kanelstång. Det var mer fläder och mindre citron och vanilj än receptet som jag tidigare skrivit. Det är en smaksak men jag tycker att flädersaft ska ha väldigt kraftig och dominant flädersmak och det blev det i år.



Färsk pasta
Jag har gjort en massa färsk pasta. Degen består av 300g durumvetemjöl, 2 ägg + vatten som totalt väger 150g, och en tesked salt. Om man låter den vila blir den smidigare men har man inte tid är det bara att köra den några fler varv i pastamaskinen. Annars är metoden samma som tidigare.Vill man ha lite segare nudlar kan man byta ut durum mot vetemjöl special.



Kalljäst rågsurdegsbröd
Jag har börjat jäsa mina bröd på ett nytt sätt. Jag gör degen mitt på dagen och sedan jäser den fram till kvällen. Då bakar jag ut brödet som sen kalljäser i kylskåp och gräddas på morgonen. Det här ger ett bröd med kraftig smak och härlig syra.

100g rågsurdeg
900g vetemjölspecial
50g rågmjöl
750g vatten
20g salt
  1. Blanda alla ingredienser, det ska vara jämnt fördelat men degen behöver inte knådas.
  2. Låt degen jäsa 8-10h. Vik den 3 gånger under tiden.
  3. Dela upp degen i två delar och rundriv dem.
  4. Jäs bröden i kylskåp 10-14h. Värm en baksten på 275° två timmar innan gräddning.
  5. Grädda bröden 40 minuter. Sänk temperaturen till 150° när de är lagom mörka.
  6. Låt bröden svalna på galler.

lördag 16 juni 2012

Äntligen sommarlov - äntligen ett nytt inlägg

Den senaste månaden har jag inte haft tid att blogga men nu är det sommarlov och jag kan lova att det kommer bli fler uppdateringar. Finns det något bättre sätt att inleda ett sommarlov på än en dessert med rabarber och jordgubbar?

Jag gjorde en favorit från förra året, jordgubbssallad med vanilj och ugnsbakad rabbarber. Spadet från rabarbern smaksatte jag med lite rosenvatten och förtjockade det med gelatin. Sedan frös jag det i glassmaskin till sorbet. Det blev riktigt gott men sorben var för koncentrerad och den höga sockerhalten gjorde att den smälte väldigt snabbt.

tisdag 1 maj 2012

Svartvinbärstårta

Svartvinbärstårta

I helgen konstruerade jag den här tårtan och det var en fullträff direkt. Den bestod av chokladbotten, kaffetryffel, svartvinbärsmousse och svartvinbärssylt med vanilj. Smakerna och konsistenserna passade väldigt bra ihop; den lite torra bottnen med med den lena tryffeln och den fluffiga moussen, den syrliga, bäriga och syltiga svartvinbärssmaken med den kraftiga choklad- och kaffesmaken.

Chokladbotten

2 ägg
30+30g socker
30g kakao

  1. Sätt ugnen på 225° och separera vitor och äggulor. Vispa vitorna och häll efter hand i 30g socker. Vispa äggulorna med 30g socker. 
  2. Sikta kakaon och vänd samman det med äggen. Bred ut smeten till en cirkel drygt 16 cm i diameter.
  3. Grädda bottnen i ungefär 10 minuter.
  4. Tryck ut en botten med en tårtring, 16cm i diameter.

Kaffetryffel

80g choklad
40g väldigt starkt kaffe
40g grädde
  1. Hacka chokladen och koka upp grädde och kaffe. 
  2. Häll det över chokladen och rör tills all choklad smält. Bred ut tryffeln över bottnen.

Mousse

2 gelatinblad
150g svarta vinbär
1 msk vatten
70g socker
2 äggvitor
30g socker
100g vispgrädde
  1. Lägg gelatinbladen i blöt. Koka svarta vinbär, vatten och 70g socker i 5 minuter. Lös gelatinbladen och passera det genom en sil.
  2. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vispa ner sockret. Värm det 20 sekunder i microvågsugn och vispa sedan runt marängen. Upprepa det två gånger.
  3. Vänd ner vinbärspurén i marängen. Vispa grädden och vänd ner den i smeten.
  4. Häll det över tryffeln och kyl det minst tre timmar i kylskåp

Svartvinbärssylt med vanilj

50g svarta vinbär
1 msk vatten
50g socker
1/2 snittad vaniljstång

Koka alla ingredienser 10 minuter. Blanda eventuellt i mer vatten för lösare konsistens.


söndag 8 april 2012


Årets påskgodis

Flädermakroner


Jag gjorde makroner smaksatta med citronskal och fyllda med flädsmörkräm. Kakorna var lika dana som de i julas bortsett från att  det var citronskal i och de var gjorda helt på vanlig mandel. Fyllningen var en smörkräm med vispad äggvita och flädersaft. Det var väldigt gott med den blommiga flädersmaken i makronerna med jag tyckte att det blev för smörigt med smörkräm. Det kändes lite som att man hade brett smör på kakorna och jag vill ha det lättare och fräschare än så. Kanske går det att göra något mellanting mellan tryffel och choklad chantilly på flädersaft och vit choklad.


Marsipanägg

Jag gjorde också apelsinmarsipanägg där jag bytte ut hälften av mandeln mot pistagemandel. Jag börjar bli riktigt nöjd med mitt marsipanrecept. Genom att koka en sockerlag på hälften vit sirap och hälften socker och sedan blanda den med lika stor del mald mandel får jag väldigt smidig mandelmassa. Nu har jag bara problemet med temprering av choklad att lösa. Det behövs för att chokladen ska få bra konsistens och utseende och görs genom att först smälta chokladen, sedan kyla ned den och sist värma den till arbetstemperatur. Det är tidskrävande och kräver att man är väldigt noggrann. 

söndag 1 april 2012

Rågsurdegsbröd med dinkelkorn

Nu var det hemskt länge sedan jag bloggade. Skolan och mitt musikintresse har tagit upp stora delar av min tid och ork men här kommer i alla fall ett recept:

Rågsurdegsbröd med dinkelkorn 
100g rågsurdeg
200g rågmjöl
750g vetemjöl special
750g vatten
20g salt
100g kokta dinkelkorn.

  1. Blanda alla ingredienser.
  2. Låt degen jäsa 12h och vik degen en gång under tiden. Det går bra att jäsa degen över natten och vika den antingen på morgonen eller kvällen.
  3. Stöt degen, dvs slå den med knutna nävar så att volymen minskar och luftbubblorna blir mindre. Låt sedan degen jäsa ytterligare 11/2 h.
  4. Stöt degen igen och forma den sedan till två bröd.
  5. Låt de jäsa 2h och värm under tiden en baksten på 275°.
  6. Skjutsa in bröden på stenen och grädda dem 40 minuter. Sänk temperaturen till 150° när de blivit lagom mörka.
  7. Låt bröden svalna på galler. 

söndag 4 mars 2012

Mandel och rosenvatten

Den senaste tiden har jag experimenterat med mandel och rosenvatten. Jag gjorde rosenmandelglass och serverade den med vaniljmarinerade päron. Glassen var en väldigt speciell smakupplevelse. Den smakade mycket mandel, nästan som kaksmet, var lätt syrlig och hade en blommig rosenton. Det var lite underligt men ändå väldigt gott. Den hade grynig konsistens från malda mandlar och jag tyckte tyvärr inte den passade med päronen.


Jag gjorde också surdegssemlor med rosenmandelmassa. Här tyckte jag att smakerna passade bättre. Surdegsbullarna var för kompakta men hade fin smak av nymald kardemumma.


Mandelmassa med rosenvatten och vanilj
50g mald mandel
60g vit sirap
1/2 vaniljstång
Rosenvatten
Snitta vaniljstången och koka upp den med sirapen. Häll sockerlagen över den malda mandeln smaka av med rosenvatten.

söndag 12 februari 2012

Blodapelsin, mandel och choklad

Vi hade några fenomenala blodapelsiner hemma. Det var nog säsongens sista och de smakade perfekt. De var söta, syrliga, saftiga och smakrika. Jag ville passa på att göra en efterrätt där denna fantastiska råvara stod i centrum. Jag marinerade apelsinklyftor i sockerlag och serverade de med krispig mandelkaka med mild ton av citrus och saffran och hyvlad choklad. Jag hade apelsinlikör i kakorna för att föra smaken närmare apelsinklyftorna. Den milda smaken från hyvlad choklad tycker jag gjorde rätten fulländad.




Vaniljmarinerade apelsinklyftor (3-4 portioner)
Det här receptet har jag skrivit massvis med gånger på bloggen. Det är för att det är väldigt gott och passar till mycket. Receptet bygger precis som jordgubbssalladen på ett recept av Patrik Fredriksson. De här recepten får mig att undra varför vanilj traditionellt mest används i gräddiga samanhang.
3 st blodapelsiner
30g socker
1/2 vaniljstång

  1. Filéa apelsinerna och ta vara på saften. Snitta vaniljstången
  2. Koka socker, vaniljstång och apelsinsaft i fem minuter.
  3. Marinera apelsinklyftorna i sockerlagen några timmar.
Mandelkrisp
Här utgick jag från receptet på Amaretti ur Bo Hagströms kokbok "Italienska Desserter". I orginalreceptet görs smeten i mixer men vår mixer är trasig. Därför fick jag hacka mandlarna förhand vilket gjorde att kakorna blev annorlunda. De blev väldigt krispiga och det passade bra till den här rätten.
50g skalad mandel
10g pistagemandel
1 äggvita
125g florsocker
1 tsk grand marnier
1 nypa saffran
  1. Hacka mandel och pistagemandel fint. Blanda ned övriga ingredienser och vispa samman smeten.
  2. Bred ut det på en plåt och grädda det i 15 minuter på 175°. Det ska bli ljusbrunt.
  3. Låt kakan svalna och bryt det sedan i bitar.
Hyvlad choklad gör du genom att dra en kniv över en chokladkaka.