tisdag 25 december 2012

God jul!

Årets pepparkakshus var en modell av lunds domkyrka.


Pepparkakor

Mängderna gäller för malda kryddor. Godast blir det om man mal dem själv.
150g smör
200g brunt farinsocker
140g sirap (1dl)
100g grädde
500g vetemjöl
2 tsk ingefära
2 tsk kanel
2 tsk nejlika
1 tsk pomerans
2 tsk korianderfrön
2 tsk kardemumma
2 tsk bikarbonat
  1. Arbeta samman alla ingredienser till en deg. Var försiktig att inte överarbeta den. Det blir som godast när det är små smörklumpar i degen.
  2. Låt degen vila i kylskåp över natten.
  3. Kavla ut degen tunt. När man kan skymta bordet genom degen brukar den vara lagom tjock.
  4. Tryck ut pepparkakorna och grädda dem på 200° i fem minuter. Använd timer!
  5. Låt pepparkakorna svalna på galler.

 Chokladdoppad apelsinmarsipan

De här har jag gjort varje jul så länge jag har haft bloggen och jag har förbättrat receptet varje år. Årets förbättring är att jag gör de på mandelmjöl och en tjock sockerlag. Då blir marsipanen seg och len i konsistensen. När jag skulle temperera chokladen satt termometern i julskinkan så jag fick gå på känn och lustigt nog gick det bättre än mina tidigare försök.
50g vit sirap
50g socker
50g vatten
1/2 snittad vaniljstång
100g mandelmjöl
skal från 1/2 apelsin
1 msk grand marnier
  1. Koka sirap, socker och vatten tills det blivit så tjockt att bubblorna hänger kvar i sockerlagen och långsamt spricker. Den ska bli ca 120° men det går inte att mäta temperatur på så här små volymer.
  2. Häll den varma sockerlagen över mandelmjölet och blanda ner apelsinskal och citruslikör. Knåda marsipanen förhand när den svalnat.
  3. Forma marsipanen till små kulor och doppa dem i tempererad choklad.


 Saffransbullar med jäst och surdeg (32 st)

På vintern har vi det för kallt hemma för att det ska gå bra att jäsa bullar utan jäst. Jag har utgått från förra årets recept men ändrade proportionerna lite och gjorde dem mindre. Mald vaniljstång är en smidig och prisvärd produkt som blir allt vanligare i livsmedelsbutiker. Den är vida överlägsen sina konstgjorda konkurrenter. Jag penslar bullarna med sockerlag före gräddning för att det ska karamelliseras och efteråt för att de ska bli blanka.

Deg

5g jäst
400g surdeg
600g vetemjöl special
1g saffran (2 paket)
200g mjölk
5g salt
200g socker
2 ägg
150g smör

Fyllning:

100g mandel (jag föredrar skalad mandel)

50g pistagemandel

100g russin
150g smör
150g socker
1 tsk nymald kardemumma
skal från 1/2 apelsin
skal från 1/2 citron
1/2 tsk mald vaniljstång

Sockerlag:

100g vit sirap
100g vatten
100g socker
    1. Knåda alla ingredienser till degen utom smöret tills det blir en slät och seg deg.
    2. Häll ner smöret skuret i kuber och knåda det så att där inte finns några smörklumpar.
    3. Låt degen jäsa 2-3h.
    4. Hacka mandelanda alla ingredienser till fyllningen. Värm eventuellt det lite i microvågsugn eller vattenbad för att det ska gå lättare att bre ut.
    5. Baka ut bullarna. Här kan du välja att göra snäckor (som traditionella kanelbullar) eller snurra bullarna runt fingrarna:
        • Kavla ut degen cirka 1 cm tjock.
        • Bre ut fyllningen.
        • Vik ett treslag, vik först en tredjedel över den andra tredjedelen. Vik sedan den sista tredjedelen över dem båda. Kavla ut det igen. 
        • Dela den i 32 strimlor
        • Snurra en strimla 2-3 varv runt långfingret och pekfingret. Dra den sedan runt om snurran.
        6.  Låt bullarna jäsa i ca 5-7h. Koka upp alla ingredienser till sockerlagen och värm en ugn på 200°(gärna varmluft). Pensla eventuellt bullarna med sockerlag.
        7.  Grädda dem 15-20 minuter. Pensla de med sockerlag så fort du plockat ut dem.

onsdag 21 november 2012

Apesinblomstryfflar, nattjästa bröd, lökpizza och äppelpaj med kvitten


Den här helgen har jag gjort tryfflar med apelsinblomsvatten, vetesurdegsbröd, rågsurdegsbröd, lökpizza och äppelkaka med kvitten.

Jag slank in i en arabisk matbutik i Lund och köpte apelsinblomsvatten. Det är alltid kul att prova att använda nya ingredienser. Först blandade jag vatten, apelsinblomsvatten, socker och citron för att få känna hur det smakar. Det smakade riktigt illa: kvalmigt, blommigt och alldeles för parfymigt. Senare gjorde jag lite tryfflar med 50g choklad, 50g grädde lite honung, rivet apelsinskal och apelsinblomsvatten. Där dämpades det kvalmiga av den bittra chokladen och den friska smaken från apelsinskalet och det var riktigt gott. Jan Hedh skriver att apelsinblomsvatten framhäver smaken av pistagemandel så jag ska prova att göra pistageglass med apelsinblomsvatten.













I helgen bakade jag två bröd: ett ljust med vetesurdeg och ett lite mörkare på rågsurdeg. Jag har tagit mitt gamla recept på bröd som jäser i rumstemperatur över natten och halverat mängden surdeg. Båda degarna bestod av 975g mjöl, 20g salt, 50g surdeg och 725g vatten, jäste övernatten, veks några gånger, bakades ut och gräddades på 275° men vetesurdegsbrödet  var gjort på enbart vetemjöl medans jag i rågsurdegsbrödet bytt ut 300g mot rågmjöl.
Jag provade att göra pissaladière, lökpizza från Nice. Jag utgick ifrån receptet i Sebastien Boudets bok Den franske bagaren men tog lite av degen från vetesurdegsbrödetMan gör pizzan genom att långsamt fräsa skivad lök i ankfett med rosmarin, timjan och lagerblad. Sedan brer man ut det på en pizzabotten med sardeller och oliver och gräddar det i en het ugn. Jag hade inga sardeller och gillar inte oliver så jag tog kapris och salami i stället. Sedan häller man på lite vinägrett och strör över ruccola, men jag hade ingen ruccola heller. Pizzan fick väldigt fyllig och god smak av löken men jag saknade pepprigheten från ruccola. Den behövs för att fräscha upp smaken. Den torra fyllningen gjorda att pizzan fick väldigt krispig botten men löken fick inte den fina gyllenbruna färgen som syntes i Sebastiens bok. Jag tror att det här är en väldigt ursprunglig  pizza. Man bakade pizza långt innan tomaten nått europa och då kan pizzorna mycket väl sett ut så här.

Jag gjorde min gamla äppelpaj med kvitten och tonkayoghurt att äta till. Först gjorde jag en god pajdeg med smörklumpar i och förgräddade den på 200 (smörklumparna expanderar i ugnen och gör degen frasig). Sedan skivade jag äpplen och hällde på kvittensylt och råsocker och la lite smörskivor över. Mängderna tog jag på en höft. Sedan gräddade jag den på 200° till den blivit lagom mörk. Det extra smöret gör kakan mycket saftigare och godare. Tonkayoghurten gjorde jag helt enkelt genom att låta en tonkaböna dra i en blandning av yoghurt och honung.

söndag 14 oktober 2012

Äpplemarängtårta

Här är receptet till äpplemarängtårtan som jag skrev om för några veckor sedan.



Mördeg
50g vetemjöl
40g osaltat smör
10g socker
1 nypa salt
10g vatten

  1. Nyp ihop mjöl, salt, socker och smör. Låt det vara små smörklumpar i degen.
  2. Häll i vattnet och arbeta samma det till en smulig deg.
  3. Tryck ut degen med bakre delen av handflata. Gör det på lite deg i taget och arbeta dig igenom hela degen. Detta plattar ut smörklumparna och ger bottnen dess frasiga konsistens.
  4. Låt degen vila i kylskåp 2h.
  5. Kavla ut den till en cirkel, 16 cm i diameter.
  6. Grädda den på 200 graden tills den blivit gyllenbrun.
Sockerkaksbotten
2 äggvitor
30g socker
40g mandelmjöl
10g vetemjöl

  1. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Häll i sockret och vispa några minuter till.
  2. Sikta mjölen och vänd ner det i äggskummet.
  3. Bred ut smeten över mördegen och grädda  bottnen till den blivit fast och fått gyllenbrun yta.
Äppelkompott
Antalet gelatinblad beror på hur mogna äpplen du har. Om äpplen är väldigt fasta och omogna innehåller de mer pektin och då behövs bara 2 gelatinblad. Om de är mogna och mjuka behövs det 4 gelatinblad.
2-4 gelatinblad
100g socker
2 msk vatten
50g vatten
600g äpplen (ca 4st)
Saften av 1/2 citron
  1. Lägg gelatinbladen i blöt. Karamellisera sockret med 2 msk vatten i en kastrull. Skala, kärna ur och dela 3/4 av äpplena under tiden.
  2. Häll ned 50g vatten, citronsaften och de delade äpplena över karamellen. 
  3. Koka kompotten tills äpplena har kokat sönder och passera det genom en sil.
  4. Hacka de återstående äpplena fint. Rör ned äpplena i kompotten och koka det några minuter. Ta bort kastrullen från värmen och lös upp gelatinbladen.
  5. Låt det svalna en stund och bred sedan ut kompotten över sockerkakan, med en tårtring runt om. Låt det stelna några timmar i kylskåp.
Maräng
3 äggvitor
150g socker
  1. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Häll i sockret och vispa några minuter till. 
  2. Värm marängen 20 sekunder i micro och vispa den sedan. Upprepa detta tills det går att forma stadiga toppar.
  3. Spritsa marängen över kakan och grädda den några minuter på 200°. Var försiktig att marängen inte bränns.
Vaniljsås
1/2 vaniljstång
200g mjölk
200g grädde
4 äggulor
50g socker
  1. Snitta och skrapa ur vaniljstången.
  2. Koka upp mjölk, grädde och vaniljskrap och stången. Vispa äggulorna med sockret,
  3. Häll gräddmjölken över äggulorna under omrörning. Häll tillbaks såsen till kastrullen och värm den till 85° under ständig vispning.
  4. Kyl såsen i vattenbad och förvara den i kylskåp.


Jag gjorde tårtan på ingrid marie äpplen från vår trädgård. Deras karaktär kommer fram väldigt fint i en äppelkompott.

söndag 16 september 2012

Bakat under helgen

 Den senaste tiden har jag experimenterat med olika jästider och vattenmängd i mina recept. Jag har minskat vattenmängden i  baguetterna och jag provade att göra ett dinkel och rågbröd med väldigt mycket vatten.
Jag bakade kalljästa baguetter. De hade fin konsistens och skorpa men jäste lite för mycket och blev platta och hade för stora hål. 

De andra baguetterna jag bakade jäste lite mindre än de första och blev precis lagom fluffiga. Den gången gjorde jag med saltet som jag brukade göra med knådade degar. Jag lät degen vila en timme sedan blandade jag ner saltet. Då utvecklas glutentrådarna bättre och degen får mer stadga. Det tror jag bidrog till att de sprack upp så snyggt.

Dinkel och rågbröd

Den här degen har samma surdegsmängd och jästider som baguetterna. Jag provade att snitta bröden med brödsåg. Som det syns på bilden var det lyckat.
200g rågsurdeg
600g dinkelsikt
300g rågmjöl
800g vatten
20g salt
  1. Blanda alla ingredienser utom salt och låt det vila en timme.
  2. Blanda i saltet. Om du vill kan du knåda degen lite.
  3. Låt degen jäsa 4h och vik den 3 gånger under tiden.
  4. Dela degen i två dela. Runddriv dem till bröd och låt de jäsa 10-12h i svalen (det är smidigast att göra detta över natten)
  5. Värm en baksten på 275° i 2h.
  6. Grädda bröden i 50 minuter och sänk temperaturen till 150° när de är lagom mörka. 



Makroner med rosenvatten och ingefärspäron

I den här lilla bakelsen fick jag kombinationen med mandel, päron och rosenvatten att fungera. Det ända problemet är att vätskan från päronen rinner ner i makronen och gör den mosig. Därför måste de ätas snabbt efter att de satts ihop. En droppe rosenvatten rosenvatten i varje makron för höjer smaken på både päronen och mandlarna och lyfter hela rätten.

Makroner


120g mandelmjöl
170g florsocker
90g äggvita (ca 3st)
2 msk strösocker
  1. Blanda mandelmjöl med florsocker och sikta genom en sil.
  2. Vispa äggvitan och häll efterhand ned strösockret. Vänd ned mandelsockret. Smeten ska inte vara för fluffig, rör lite till om den är det.
  3. Spritsa 5 kr stora rundlar av smeten. Låt dem torka i 1h och sätt ugnen på 125 grader.
  4. Grädda kakorna i cirka 20 minuter. De är klara när de lossnar från plåten.

Ingefärspäron

Jag tycker om milt smaksatta ingefärspäron. Vill du ha kraftigare smak kan du öka mängden ingefära.
200g socker
400g vatten
1/4 vaniljstång
2 bitar syltad ingefära
1kg päron (gärna små fina gråpäron)
  1. Koka upp socker och vatten. Snitta vaniljstången och hacka ingefärsbitarna och blanda ner det i sockerlagen. 
  2. Skala päronen och låt de sjuda i lagen tills de är mjuka.

Montering

Skär päronen i små skivor. Häll upp lite rosenvatten i en mugg och droppa lite rosenvatten på varje makronhalva. Det bästa redskapet tror jag är en pipett, men jag fick nöja mig med en tesked :)
Lägg päronskivorna mellan två makroner och servera omedelbart.
De överblivna makronerna fyllde jag med vit chokladganache gjord på 50g vit choklad, 20g flädersaft och 10g pressad citron.

Päronen som blev över serverade jag dagen efter med tornkainfuserad grädde och kolasås. Det är smaker som jag kombinerat många gånger och de passar verkligen bra ihop. Här kommer tonkabönan till sin rätt. Kolasåsen gjorde jag genom att karamellisera socker blanda i en klick smör och sedan späda det till lagom tjock konsistens med spad från päronen. Den smakar helt annorlunda mot kolasåsen som säljs på tub. Jag la säkert inte ner mer än 15 minuter på den här efterrätten och ändå fick jag med flera goda smakkombinationer. Det behöver inte vara omständigare än så här.

tisdag 21 augusti 2012

Säsongens första äppelkakor

Nu har de första svenska äpplena kommet. De är väldigt syrliga och passar fint till äppelkakor.

Äpplemarängtårta

Äpplemarängtårtan är en lundensisk specialité och skapades av konditorn på konditori Lundagård. Den består av mördeg, sockerkaka, äppelkompott och karamelliserad maräng. Den serveras med vaniljsås och är verkligen ett delikat bakverk. Den syrliga äppelkompotten, den söta, lätt sega och karamelliserade marängen, den smöriga och krispiga mördegen, den mjuka sockerkakan och den hemgjorda vaniljsåsen passar fantastiskt bra ihop. För några år sedan bytte Konditori Lundagård ägare och då sjönk kvalitén på bakverken. Då slutade såklart gästerna att komma och tillslut gick konditoriet i konkurs. Nu får man göra tårtan själv istället.

Tarte Tatin

Tarte Tatin är en äppelpaj som gräddas med smördegsbottnen uppåt och sedan vänds uppochned och karamelliseras före servering. Systrarna Tatin skapade den på sitt hotell i Frankrike och nu har den spridits över hela världen.

smördeg på 125g smör och mjöl

Fyllning
100g socker
2 msk vatten
50g smör
saft från 1/2 citron
350g äppelbitar (6 stycken små äpplen)
  1. Gör en smördeg efter ditt favoritrecept. Jag gjorde Jan Hedhs blixtsmördeg därför att jag hade ont om tid.
  2. Värm socker och vatten i en gjutjärnsstekpanna. När det blivit gyllenbrunt och doftar gott är det karamelliserat. Blanda då i smör och citron.
  3. Stek sedan äpplena i kolan som bildats i stekpannan. Sprid ut äpplena jämnt i stekpannan och lägg smördegen ovanpå.
  4. Grädda pajen på 225° tills fyllningen har fått en brun karamelliserad färg.
  5. Vänd den uppochner och karamellisera eventuellt den under grillen före servering. Servera den med hemgjord vaniljglass eller vaniljsås.

söndag 29 juli 2012

Bröd och desserter i Juli

Jag har bakat en hel del under juli och det resulterar i mitt längsta inlägg hittills.

Hallonsorbet, jordgubbssallad och flädersabayonne

I början av månaden gjorde jag en väldigt sommrig dessert på några av de sista jordgubbarna, hallon och årets flädersaft.

Hallonsorbet

1 gelatinblad
150g vit sirap
100g vatten
200g hallon
  1. Lägg gelatinet i blöt.
  2. Koka upp sirap och vatten och lös upp gelatinbladet. Häll det över hallonen och mixa och passera det sedan.
  3. Kyl smeten i vattenbad och frys det i glassmaskin.

Flädersabayone

2 äggulor
50g flädersaft
50g socker
20g citron
100g grädde
  1. Vispa alla ingredienser utom grädden till en tjock och fluffig sås i en kastrull på medelhög värme.
  2. Vispa grädden och vänd ner den i äggkrämen.
Jordgubbssalladen var helt enkelt skivade jordgubbar och spad från ugnssyltade jordgubbar. 



Kalljäst vetesurdegsbröd

Det här är nog mitt nya favoritbröd. Brödet får härlig fluffighet och spänst från vetemjölet och rund och karaktärsfull smak av kalljäsningen. Så här i sommarvärmen brukar det bli bra när jag sätter degen fyra på eftermiddagen låter den jäsa till 11 och viker den tre gånger under tiden. Sedan runddriver jag bröden som får kalljäsa i korg och gräddas på morgonen.

Degen
100g vetesurdeg
950g vetemjöl special
700-750g vatten
20g salt

Vattenmängden beror på hur starkt mjöl du bakar på och hur lösa degar du kan att hantera.

Havtornssorbet, chokladganache och honung

Havtorn sägs vara världens nyttigaste bär men spelar inte mig någon roll. Smaken är tillräklig anledning att äta de små gula bären. De smakar syrligt och exotiskt trots att de kommer från norra Europa. I den här desserten håller jag det väldigt enkelt med en bitter ganache och lite söt honung.

Havtornssorbet

Den här sorbeten har så hög sockerhalt att den går bra att göra utan glassmaskin. Frys den i en långpanna och några gånger under tiden.
3 gelatinblad

300g vit sirap
200g vatten

200g juice från havtorn

  1. Lägg gelatinbladen i blöt.
  2. Koka upp sirap och vatten, lös upp gelatinbladen och rör  ned havtornsjuicen.
  3. Kyl smeten i vattenbad och frys den sedan i glassmaskin.

Ganache

Lite salt i ganachen rundar av den bittra chokladsmaken.

100g grädden 
1 nypa salt 
100g hackad choklad
Koka upp grädde och salt och häll det över den hackade chokladen. Rör då och då till all choklad smält och låt sedan ganachen stelna i kylskåp







En riktigt varm sommardag gjorde jag ett gammalt recept från bloggen: Apelsingranité. Det var väldigt läskande i det gassande solskenet men jag tror att smaken blir bättre och man river ned lite apelsinskal.

Dinkelbröd (2 st)

700g dinkelsikt
250 fullkornsdinkelmjöl
100g rågsurdeg
750g vatten
20g salt
100g hela dinkelkorn
  1. Blanda alla ingredienser utom dinkelkornen och låt det jäsa 10-14h.
  2. Vik degen 3 gånger med 1/2 h mellanrum. Koka dinkelkornen mjuka i rikligt med vatten.
  3. Runddriv bröden och täck dem med kokta dinkelkorn.
  4. Låt de jäsa 2h i rumstemperatur eller ca 6h i kylskåp. Värm en sten i ugnen två timmar innan gräddning.
  5. Grädda bröden 40 minuter. Sänk temperaturen till 150° när fröna är lagom mörka.
  6. Låt de svalna på galler.

lördag 14 juli 2012

Sylt

Nu är det högsäsong för syltkokandet. Hallon, vinbär, jordgubbar och krusbär är mogna och behöver konserveras och förädlas till sylt och marmelad. Jag har kokat sylt på jordgubbar och hallon och marmelad på svarta vinbär. Kokat stämmer egentligen inte. Jag bakade nämligen sylten i 100° varm ugn och då kokar den aldrig riktigt. På så vis bevaras mer av bärens smak och konsistens.

 Hallonsylt

Baka hallon och 300g socker per kilo bär i ett långpanna på 100° och rör om några gånger under tiden så att sockret löser sig. Hur lång tid som behövs beror på hur mycket sylt du gör och hur stor långpannan är.


 Ugnssyltade jordgubbar

Baka jordgubbar, 300g socker per kilo, och 1/2 vaniljstång per kilo bär i ett långpanna på 100° och rör om några gånger under tiden så att sockret löser sig. Här får du fasta bär i ett sött och vaniljsmakande spad. Spadet är gott att hälla som smakförstärkare på färska jordgubbar, till exempel som på bilden med yoghurt och jästpannkakor.

 Svartvinbärssylt

Koka svarta vinbär med 1 dl vatten och 1/4 vaniljstång per kilo i cirka 20 minuter. Häll i 500g socker per kilo bär och koka i ytterligare 10 minuter. Precis som tidigare beror tillagningstiden på mängden sylt och grytans storlek.

måndag 2 juli 2012

Aprikosdessert

Jag gjorde en dessert på aprikoser som bestod av honung och grand marnier bakade aprikoser, vaniljkokta aprikoser, choklad chantilly med pressad apelsin och lite honung och en filéad apelsin. Det var goda smaker men konsistenserna passade inte riktigt ihop. Jag tror att jag krånglade till det för mycket men jag fick i alla fall några  bilder på de vackra frukterna.