måndag 31 december 2012

Gott nytt år!

Imorgon är det den dagen då det äts mest pizza i Sverige. Jag hoppas kunna höja standarden på pizzorna genom att publicera mitt nya recept på surdegspizza :)
De senaste månaderna har jag experimenterat med olika varianter av mitt pizzarecept. Jag har provat att byta ut de färska tomaterna mot tomatsås. Det går inte att få tag på några goda tomater så här års. Då är det bättre att köpa passerade tomater och koka en tomatsås på det. I tomatsåsen har jag lök, vilök, olivolja, örtkryddor och svartpeppar. Tomatsås är mycket blötare än färska tomater och därför behövde jag ändra degen. Jag minskade vattenmängden från 750g/kg mjöl till 670g/kg. Då blev pizzan minst lika krispig som tidigare och smakade mycket mer.


Pizzadeg (till 4 st)

I vinterkylan jäser degen lagom mycket i rumstemperatur. På sommaren blir det nog bättre om de runddrivna degbitarna jäser i svalen.
50g vetesurdeg
575g vetemjöl special
425g vatten
10g salt

  1. Blanda alla ingredienser på kvällen och låten degen jäsa till morgonen. Vik den två gånger med 30 minuters mellanrum.
  2. Dela upp degen i fyra bitar och runddriv dem. Låt de jäsa under dagen och grädda pizzan på kvällen.
Jag värmer stenen på 275° två timmar innan pizzan ska gräddas. Sedan formar jag en pizza (ungefär som Martin Johansson gör i den här filmen), breder ut ett tunt lager tomatsås, strör över några bitar mozzarella och lägger på lite salami. Det här är den fyllning jag tycker bäst om, men du får ha vad du vill på din pizza. Sedan skjutsar jag in den på stenen och gräddar den tills den är lagom mörk, cirka 10 minuter. När jag tagit ut pizzan strör jag över ruccola eller basilika.

Gör degen lite innan eller efter tolvslagen så förgyller du nyårsdagen med surdegspizza. Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar