måndag 3 februari 2014

De omtalade fröna

I våras hyllade både Martin Johansson och Sara Wennerström nigellafrön på sina bloggar och nu är det min tur. De kallas även kalonjifrönsvarta lökfrön, svartkumminvilda lökfrön och ibland, felaktigt svart sesam. När jag läst deras inlägg ville jag prova att baka med den speciella kryddan. Jag frågade min pappa om han kände till den och då visade det sig att längst in, i kryddskåpets mest ävlägsna hörn låg det en påse med just nigellafrön. Bäst före 2006 stod det på förpackningen, men det avskräckte inte mig.


Jag gjorde vetesurdegsbaguetter med nigella- och sesamfrön. En med båda sorterna, en med nigella, en med sesamfrön och en utan några frön. Baguetten med båda sorterna blev godast, men den kunde blivit ännu bättre. Nigellafröna hade en lite dammig, trött smak, men det gick ändå att ana fröets unika karaktär. Jag tänkte att fröna nog var bättre 2006 och bestämde mig för att hitta nya.


Butiksinnehavarens språkkunskaper verkar inte vara lika vassa som hans förmåga att göra skyltar.

När vi besökte den berömda matmarknaden i Syrakusa hittade jag i den här lilla kryddboden med väldigt många skyltar lite nigellafrön i en av burkarna. När vi kommit hem från resan började jag baka på fröna och smaken var mycket bättre än de gamla. Den var otroligt intensiv och liknar inte något jag smakat tidigare, men har vissa drag av cederträ (doften från vässad blyertspenna) och något som jag associerar med morot.

Efter att ha provat nigella i några olika bröd är ett ljust bröd med durum och nigella och sesamfrö utanpå min favorit, men jag tror även att nigella kan passa i mörkare rågbröd.

Durumbröd med nigella och sesamfrö
100g vetesurdeg
300g durum
650g vetemjöl special eller dinkelsikt
700g vatten
20g salt
nigella och sesamfrön
  1. Blanda alla ingredienser. På vintern blir det bra att jäsa den här degen över natten, men på sommaren brukar jag ha hälften så mycket surdeg, eller göra degen på eftermiddagen och kalljäsa bröden över natten.
  2. Låt degen jäsa. Vik den två gånger under tiden.
  3. Baka ut två bröd och spraya de med vatten. Strö över nigella sesamfrö. Nigella smakar mycket starkare än sesam och därför rekommenderar jag att du tar en tredjedel så mycket nigella. Låt bröden jäsa cirka tre timmar. Värm en baksten i ugnen på 275°.
  4. Grädda bröden 40 minuter. Sänk temperaturen till 200° efter 10 minuter. 
  5. Låt bröden svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar