lördag 23 juli 2011

Nakenhavre



Nakenhavre är ett gammalt kinesiskt sädesslag. Det kan bland annat kokas och ätas som ris, kokas,rostas och ätas som nötter. Här blandar jag kokt nakenhavre i en deg.


Rågbröd med nakenhavre
200g nakenhavre
200g rågmjöl
350g vetemjöl special
450g vatten
400g rågsurdeg
20g salt

  1. Koka nakenhavren i osaltat vatten 15-20 minuter.
  2. Blanda alla ingredienser och knåda degen 2 minuter. Det går bra att göra det för hand men degen är väldigt kladdig.
  3. Låt det jäsa 3-4h
  4. Baka ut degen till två bröd.
  5. Låt de jäsa 3h. Värm en baksten i ugnen på 275 2h innan gräddning.
  6. Grädda bröden 1h. Sänk temperaturen till 150° när de fått lagom mörk skorpa.

5 kommentarer:

  1. Var kan man köpa nakenhavre kring Malmö/Lund?
    Låter som ett spännande recept jag vill prova.

    SvaraRadera
  2. detta brödreceptet låter jättegott. Jag har själv bakat ett bröd på hela dinkelkorn några gånger, kornen har jag kokat och sen blandat i hela i degen. Det blir ett ganska tungt och mastigt bröd, men får mycket smak och tuggmotstånd. Jag gillar när man tuggar ock känner kornen! Jag ska definitivt prova med nakenhavre. det går väl att köpa i vanliga matbutiker?

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen koll på var man kan köpa nakenhavre. Allt jag vet är att min påse nakenhavre kommer från warbro kvarn och är inköpt i en butik i kivik men jag tror att man borde kunna hitta det i välsorterade mataffärer och i hälsokostbutiker.

    SvaraRadera
  4. Jag har just köpt nakenhavre på www.phbalans.se

    SvaraRadera
  5. I Göteborg, på Fram, Järntorget.

    SvaraRadera