fredag 26 mars 2010

Våfflor

I dag provade jag att baka våfflor efter ett recept i Kokkonsten av Dr Ch. Em. Hagdahl. Problemet var att det inte stod hur mycket mjöl man skulle ha. Jag chansade och tog 30g. Det ledde till en misslyckad våffla och att jag sedan i panik siktade i 50g till. Till min stora förvåning lyckades det och till slut fick vi njuta av frasiga våfflor.

Hagdals våfflor
2dl grädde 
ev. 1 matsked socker
2 st ägg
80g vetemjöl
  1.  Vispa grädden och sockret till ett tjockt skum. Separera vitan och gulan och vispa vitan tills den formar toppar. Vispa äggulorna och mjölet.
  2. Vänd ner ägguleblandningen i grädden. Vänd sedan ner vitorna.
  3. Grädda våfflorna vackert gyllenbruna i ett förvärmt våffeljärn smort med en klick smör.
  4. Servera våfflorna med ugnssyltade jordgubbar och syrlig grädde.
Ugnssyltade jordgubbar
Bättre än så här blir inte jordgubbssylt. Bären behåller sin form eftersom de aldrig kokar. Det är nästan lika gott som färska bär.

1kg frysta eller färska jordgubbar
500g socker
1 vaniljstång
  1. Skrapa ur vaniljstången. Blanda jordgubbarna, sockret och vaniljen i en långpanna och sylta på 80° i ca 20 minuter. 
  2. Lägg upp bären i burkar och ställ tillbaks långpannan med spadet i ugnen. Höj värmen till 125° och reducera det till en halvtjock sirap. 
  3. Häll sirapen över bären och sätt på locken.
Syrlig grädde
Vispa 1dl turkisk yoghurt med en dl grädde. Syrligheten ballanserar fint syltens sötma.

1 kommentar:

  1. Låter gott skulle dock vilja veta vilket av recepten det är ... jag har kokboken

    SvaraRadera