tisdag 6 juli 2010

Jästpannkaka med fläderskum

Pannkakor med jordgubbar är en sommarklassiker. Här har jag moderniserat med fläderskum. Jag har provat att att göra skum några gånger tidigare min inte lyckats.  Jag har kommit fram till att man måste ha mycket gelatin och att vätskan måste kunna bilda lite skum utan gelatin.
Rut på skärets jästpannkaka
3/4 l mjölk
40 g jäst
3 ägg
11/2 msk socker
11/2 tsk salt
6 dl mjöl
smör
Till servering
2 l jordgubbar, rensade
fläderskum
  1. Värm mjölken till 37°. Lös jästen i mjölken och vispa i ägg, socker och salt. Vispa ner mjölet. Vispa det till en någorlunda slät smet.
  2. Låt smeten jäsa i 45 minuter. 
  3. Stek pannkakorna gyllenbruna i riktigt smör.
Fläderskum
100g flädersaft
100g vatten
2 gelatinblad
    1. Lägg gelatinbladen i blöt. Värm vattnet tills det börjar ryka och lös gelatinet. Rör ner flädersaften.
    2. Kyl smeten i kylskåp i minst två timmar. 
    3. Mixa till skum innan servering.

    2 kommentarer:

    1. För att få bättre skum kan du testa leticitin eller en annan hydrokoloid än gelatin. Förmodligen är det därför du märker att det just nu bara funkar när huvudingrediensen skummar lite av sig självt (det beror på att det redan innehåller ett ämne som formar skum).

      Pannkaksreceptet såg riktigt gott ut, ska testas!

      SvaraRadera
    2. Jag vet att man kan göra skum med lecitin men det är svårt att få tag på. Jag har testat att göra skum med äggula (som innehåller lecitin) men gillade inte smaken.

      Jag läste om skum med lecitin på den här roliga hemsidan: http://www.moleculargastronomynetwork.com/

      SvaraRadera