onsdag 27 oktober 2010

Vaniljkokta päron med rosen och yoghurtskum

För några veckor sedan skrev jag om desserter under utveckling. En av de var vaniljpäron med rosen och yoghurtskum. Nu har jag lyckats med den rätten. Istället för att baka päronen i ugnen kokade jag dem i sockerlag. Jag hade lite problem med att få ett stabilt skum men det kanske blir bättre om man använder gräddsifon.



Vaniljkokta päron (4 portioner)

1 vaniljstång
200 g socker
200g vatten

1 msk pressad citron
4 st päron

  1. Snitta vaniljstången. Koka upp socker, vatten, citron och vaniljstången
  2. Skala päronen. Du kan behöva gnugga dem med citron för att de inte ska bli bruna.
  3. Koka päronen mjuka och genomskinliga i sockerlagen. Låt päronen ligga kvar i sockerlagen fram till servering. Skär upp de snyggt.
Jag skar upp päronen med en speciell teknik. Det ser svårare ut än det är. Jag delade päronet på mitten men lämnade en bit kvar vid stjälken som håller ihop det. Jag grävde bort kärnhuset med en sked och sedan skar jag jalvorna i skivor. Sen var det bara att platta ut päronet som på bilden.
Rosen och yoghurtskum
1 gelatinblad
50g yoghurt
10g rosenvatten
40g socker
pressad citron
  1. Lägg gelatinbladet i blöt minst fem minuter.
  2. Smält det försiktigt i en gryta på spisen eller en plastmugg i  micron.
  3. Rör ihop alla ingredienser och smaka av med citron. Låt det stå i kylskåp fram till servering.
  4. Mixa smeten till ett skum med stavmixer eller använd en gräddsifon.
Det har blivit glest mellan blogginläggen den senaste tiden men snart har jag höstlov och då ska jag ta ikapp missat bloggande.

2 kommentarer:

  1. Oj vad imponerad jag blir. Bara 16 år och så avancerat, du kommer gå långt :) lycka till och tack för att du delar med dig

    SvaraRadera