tisdag 19 april 2011

Rågsurdegslevain

I det senaste inlägget skrev jag att jag höll på att baka. Det blev ett ganska ljust, syrligt rågsurdegsbröd. Konsistensen liknade levain men smaken var helt annan. Jag lät medvetet degen jäsa mycket för att brödet skulle få mycket surdegssmak. Vid första vikningen sjönk degen ihop till en tredjedel.

Rågsurdegslevain
200g rågsurdeg
900g vetemjöl special
700g vatten
20g salt
  1. Blanda alla ingredienser in en stor bunke. Det behöver inte knådas. Låt det jäsa 12h.
  2. Värm en baksten i ugnen på 275°. Sätt en plåt i botten av ugnen.Vik degen. Låt den jäsa 30 minuter. Upprepa detta två gånger till.
  3. Dela degen i två delar. Forma dem till bröd men tryck inte ut någon luft. Så här brukar Martin göra och jag gör ungefär likadant.
  4. Skjutsa in bröden på stenen och häll ca 1 deciliter vatten på plåten. Sänk temperaturen när bröden är lagom mörka (det tar ungefär en kvart). Ta ut dem efter 30-40 minuter.

3 kommentarer:

  1. Jag har tyvärr inget foto på det här brödet. Jag kan ta ett nästa gång jag bakar.

    SvaraRadera
  2. Tackar för tipsen!

    /Jens

    http://lyxigmat.blogspot.com/

    SvaraRadera