lördag 16 april 2011

Tonkacitronglass

Igår gjorde jag yoghurtglass smaksatt med citron och tonkaböna den blev fantastiskt god. Det är bland det bästa jag gjort med tonkaböna. Yoghurtglass är glass med yoghurt och grädde som bas. Den är helt äggfri men innehåller gelatin för att bättre konsistens och fluffighet (gelatinet gör att smeten fångar upp mer luft i glassmaskinen). Metoden är mer lik sorbet än glass.
Tonkacitronglass
11/2 gelatinblad
100g vispgrädde
1 tonkaböna
3 dl yoghurt
50g pressad citron
skal från 1/2 citron
cirka 200g vit sirap

  1. Lägg gelatinbladen i blöt. Koka upp grädden med tonkabönan och låt det dra i fem minuter.
  2. Koka upp det igen och lös gelatinbladen i grädden.
  3. Rör ner övriga ingredienser och smaka av med sirap.
  4. Kyl smeten i kylskåp 1h. Det här är viktigt för att glassen ska få smak av citronskalet och för att den ska bli kall. Kall smet fryser snabbare och ju snabbare den fryser desto bättre konsistens får glassen.
  5. Sila bort citronskalet och tonkabönan och frys det i glassmaskin. 
Jag serverade glassen med körsbärskompott. Tyvärr var den inte tillräckligt söt. Annars tror jag att det hade passat bra ihop.

I kväll satte jag en deg. Det ska bli ett ganska ljust och syrligt rågbröd som gräddas efter första jäsningen precis som levai. Mer om det imorgon eller på måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar