torsdag 28 april 2011

Vildjästa kanelbullar (16 st)

De här kanelbullarna blir saftigare och får segare konsistens tack vare surdegen. Nymald kardemumma från hela kapslar smakar mycket mer än färdigmald.

Deg
300g vetesurdeg
400g vetemjöl special
1/2 matsked nymald kardemumma
180g mjölk
2,5g salt
150g socker
1 ägg
100g smör
Fyllning
100g smör
80g socker
20g hemgjort vaniljsocker
10g kanel
  1. Knåda alla ingredienser till degen utom smöret på låg hastighet i 15 minuter i degblandare. 
  2. Häll ner smöret skuret i kuber och knåda degen 10 minuter till.
  3. Låt den jäsa 2-3h.
  4. Blanda alla ingredienser till fyllningen. Värm eventuellt det lite i microvågsugn för att det ska gå lättare att bre ut.
  5. Baka ut kanelbullarna. Här kan du välja att göra klassiska snäckor. Eller snurra bullarna runt fingrarna. Jag lärde mig den här tekniken av bagarna på Sankt Jakobs Bageri.
      • Kavla ut degen cirka 1 cm tjock.
      • Bre ut fyllningen.
      • Vik ett treslag, vik först en tredjedel över den andra tredjedelen. Vik sedan den sista tredjedelen över dem båda. Kavla ut det igen. Redigering: I den här filmen av Sebastien syns treslaget tydligt.
      • Dela den i 16 strimlor
      • Snurra dem 2-3 varv runt långfingret och pekfingret. Dra den sedan runt om snurran.
    I den här flimen gör Martin ungefär detta.
      
        6.  Låt bullarna jäsa i ca 2h. Värm en ugn på 225°(gärna varmluft).
        7.  Grädda de 15-20 minuter. Sikta florsocker över de färdiga bullarna

    9 kommentarer:

    1. Riktigt fin blogg du har! Fortsätt bloggandet, bakande och matlagandet. Dokumentera (fota) mer och lägg upp på flickr så kan man (om man vill) följa vissa moment mer i detalj.
      Hils,
      Jesper

      SvaraRadera
    2. Tack!
      Jag ska fundera på flickr men det är rätt mycket jobb med att ta fler bilder och redigera och lägga upp dem.

      SvaraRadera
    3. Har just snabbtittat på din blog... Helt otroligt bra! Jag är väldigt imponerad och tackar för alla tips o all inspiration. Just nu är jag ute efter bra recept på surdegsbröd (vilket jag experimenterat med det senaste halvåret) och din blog har givit mkt fina tips!
      Dessutom blev jag inspirerad till desserter, sominte brukar bara min paradgren. Tack!
      Fortsätt så!
      Martin
      Martin1nordberg@gmail.com

      SvaraRadera
    4. Verkligen spännande med surdeg i bullar, måste testas!

      Jens
      http://lyxigmat.blogspot.com/

      SvaraRadera
    5. Det här är mitt favoritrecept just nu, http://sottochsurt.blogspot.com/2011/03/langjast-och-knadfritt-valnotsbrod.html , Det går att variera hur mycket som helst med olika surdegar, mjölsorter, jäsning, bearbetning och gräddning
      Tack Martin, och lycka till med bakandet!

      SvaraRadera
    6. Tack för receptet! Det blev mycket goda bullar!

      SvaraRadera
    7. I våras smakade jag dina vildjästa kanelbullar på Tolvan (Tyvärr hann jag bara köpa en bulle då de tog slut) och kan inte sluta tänka på dom! :) Mina egna bullar brukar jag tycka är överlägset godare än alla andra bullar annars, förutom Jan Hedhs bullar på Olof Victors, men dina var snäppet bättre! Bra jobbat! Jag brukar inte baka med surdeg men idag ska jag testa och se om de blir lika goda som dina! Tack för en fin blogg!

      SvaraRadera
      Svar
      1. Tack Carina! Jag tycker att bullarna brukar behöva jäsa lite längre än det står i receptet, så blir dem fluffigare.

        Radera