tisdag 16 juli 2013

Bakat under våren: Rabarbersoppa

Jag har gjort rabarbersoppa ett par gånger under våren. Det känns som en ganska misshandlad klassiker. När jag hör ordet rabarbarsoppa får jag bilden av en slemmig, brungrön soppa fylld med trådar från sönderkokt rabarber, inte helt olik havsvattnet när algerna blommar som mest. För att undvika detta skräckscenario kokade jag sönder 2/3 av rabarbern med vatten, socker och kryddor och silade det i en finmaskig sil. Då fick jag en klar och vackert rosaaktig rabarberbuljong till soppan. För att ge textur till soppan skivade jag resten av rabarbern och blandade ner den i spadet. Sist kokade jag upp det och var noga att rabarberbitarna inte kokade sönder.

Första gången serverade jag soppan med fläderglass och mandelkaka, andra gången med vaniljglass och kaksmulor. Mandelkakan tyckte jag inte riktigt funkade ihop med soppan och jag fick inte riktigt till smaken på fläderglass. Jag tror att det behöver mer socker och citron för att fläderglass på min smakstarka saft ska bli riktigt god. Rabarbersoppa är en ny favorit som jag kommer göra fler gånger men inget av de här tillbehören lät soppan riktigt komma till sin rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar