fredag 19 juli 2013

Kirskålssoppa

När var liten och hjälpte min far rensa i rabatten berättade han att kirskålen som vi kämpade med att få bort gick att äta. Sedan dess har jag varit nyfiken på hur växten smakar. När jag kollade på restaurangen Buljongs facebooksida hittade jag ett recept på kirskålssoppa och ett par veckor senare hade det hunnit komma upp nya skott efter att växterna klippts ned med trimmer.
Så här löd receptet:

"Börja med att koka buljong på tuppskrov, lök, morötter, purjolök, nacka, rotselleri, lagerblad, vitpepparkorn, persiljestjälk och vatten. Koka, sila och reducera. 

Fräs charlottenlök, vitlök och timjan utan att det får färg, i normalsaltat smör. Tillsätt torrt, vitt vin och den silade och reducerade buljongen. Red med tjockgrädde och koka ihop till önskad konsistens. Smaka av med salt och nymalen vitpeppar. Sila. Mixa ner rikligt med välsköljda, späda kirskålsskott. 

Servera med förslagsvis tuppkorv från Önneslöv eller mjukbakad tuppfilé (max 120 grader i ugnen) fylld med örter."

Vi hade redan tuppfond hemma så jag slapp göra det omständigaste momentet. Jag serverade soppan med ugnsbakad kycklingfilé därför att det gick att få tag i någon tupp. Jag blev riktigt nöjd med soppan. Kirskolen hade en speciell och mycket god kryddig karaktär och det finns något väldigt tilltalande med att laga mat på ogräs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar