tisdag 16 juli 2013

Lätt rågbröd

Jag såg precis att det var väldigt länge sedan jag skrev om bröd så här är ett litet inlägg för mina brödintresserade läsare:

Under våren har jag bakat en massa bröd, men inte direkt gjort några recept. Jag har tänkt på hur mycket surdeg jag har, vilket mjöl jag vill baka på, vilken konsistens brödet ska ha och när jag vill att det ska vara klart. Utifrån det och principerna som jag beskrev i det här inlägget har jag vägt upp ingredienserna och gjort min deg. Jag gjorde lite olika varje gång och så har jag fortsatt. Häromdan gjorde jag till exempel det här brödet:

Lätt rågbröd

100g surdeg
200g rågmjöl
750g vetemjöl special
700g vatten
20g salt

Jag blandade alla ingredienser sent på  kvällen och vek degen några gånger på morgonen. Sedan bakade jag ut brödet och gräddade det efter lunch.

Den här metoden funkar väldigt bra för mig och det är praktiskt att anpassa degen efter stundens förutsättningar, men inte optimalt för att ge recept till sina bloggläsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar