onsdag 31 juli 2013

Jordgubbar och rabarber

Jordgubbar och rabarber är en kombination som jag aldrig tycks tröttna på. Rabarberns speciella smak och syra lyfter jordgubbssmaken och jordgubbarna döljer den obehagliga strävheten som man tyvärr upplever när man äter rabarber. Allra godast tycker jag att det blir när man tillför något blommigt till rabarbern, till exempel flädersaft eller rosenvatten. Här är två desserter med just dessa smaker:

Vaniljpannacotta, jordgubbar och rabarberkompott med rosenvatten
Den här desserten kom till en dag då jag hade tänkt göra ett nytt försök på min födelsedagstårta, men det visade sig att jag inte hade tid att göra den. Då gjorde jag istället en av de enklaste desserter som finns: Pannacotta, kokt grädde med vanilj, socker och gelatin. Med tillbehören -jordbubbar och rabarberkompott med rosenvatten-  fick desserten samma smaker som tårten, bortsett från mandelbottnen. Det blev enkel och härligt somrig eftrerätt.


Vaniljpannacotta

2 gelatinblad
1/2 vaniljstång
3dl grädde
50g socker

Lägg gelatinbladen i blöt. Snitta vaniljstången och koka upp den med grädde och socker. Lös upp gelatinbladen och fördela det i fyra formar. Låt de stelna några timmar i kylskåp. Servera med rabarberkompott smaksatt med lite rosenvatten och färska jordgubbar.

 Världens godaste jordgubbsglass?
I augusti förra året var det en intervju med Jan Hedh i Sydsvenskan som handlade om syltkokning och där passade han på att dela med sig av vad han påstod var "världens bästa jordgubbsglass". När han tycker att det är så, då måste man prova receptet. Det gick helt enkelt ut på att man skulle mixa 1kg jordgubbar med 200g florsocker och 600g vaniljglassmet. Han antar nästan i sitt recept att man har lite vaniljglassmet ståendes i kylskåpet och en glassmaskin som klarar att göra två liter glass. Jag skalade ner receptet till 300g bär och då blev det så lite vaniljglass (på 1dl gräddmjölk och 1 äggula) att jag tyckte att det inte var lönt att värma det. Istället mixade jag alla ingredienser och värmde det inte alls. 

Glassen fick en härligt intensiv jordgubbssmak, men jag tyckte att den behövde mer syra och tillsatte citron. Den blev lite isig i konsistensen och jag hade gärna haft den gräddigare. Jag funderar på om kokningen av vaniljglassen inte var så oviktig som jag trodde. Jag ska ge det här receptet en chans till och då ska jag se till att råka ha lite färdig vaniljglasssmet stående i kylskåpet. Kanske blir det trots allt världens bästa jordgubbsglass...



Till glassen hade jag lite färska jordgubbar och rabarberkompott med lite flädersaft. Jordgubbarna tillförde textur och rabarbern en syrlig brytning mot jordgubbssmaken. Flädersaften gav rätten en lätt blommighet som förhöjde hela smakupplevelsen. 

Jordgubbsglassen blev inte den bästa i världen, men jag ska definitivt prova det igen. Om det blir innan rabarbersäsongen är över kommer jag ge glassen samma tillbehör, men det får vänta lite. Nu ska jag runddriva ett par vetesurdegsbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar