onsdag 17 februari 2010

Vetesurdeg

Så här gjorde jag min vetesurdeg. Jag använde bara mjöl och vatten eftersom jag litade på mjölets kvalitet.
  1. Vispa 100g Saltå kvarn dinkelsikt med 100g vatten med elvisp. Täck över och låt det stå 3 dygn. Om du har det väldigt kallt hemma är det bra att ställa surdegen i ugnen och tända lampan (glöm inte att plocka ut den när du ska använda ugnen).
  2. Vispa ner 50g mjöl och 50g vatten och låt stå ett dygn.
  3. Vispa ner ytligare 50g mjöl och 50g vatten och låt stå ett dygn.
Nu har nog surdegen kommit igång och du kan börja baka på den. De första gångerna är det bra att tillsätta 5g jäst i degen. När du litar på din surdeg kan du börja baka helt vildjäst (utan jäst).

 Varje gång du bakar ska du lämna kvar lite surdeg i burken. Sedan är det bara att mata den med 100 eller 200 g vatten och 100 eller 200g vetemjöl till nästa bak.

Tips! Om du matar cirka 1dl surdeg med 200g vatten och 200g mjöl och den jäser upp till dubbel storlek över natten har du en mycket fin surdeg som klarar sig utan jäst.

3 kommentarer:

  1. Super!! Nu ska jag och andreas snart testa ett surdegsbak :)

    SvaraRadera
  2. Hej Frej!

    Kul att du gillar detta med bakning och desserter. Har gått in på din hemsida förut. Jag gillar att baka och laga mat. Bakar också med surdegar.

    Jag har två frågor: Hur gör du din rågsurdeg och hur matar du dem innan du bakar?

    Tack på förhand!

    /Henrik

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde min rågsurdeg precis likadant som vetesurdegen. Jag matar den med lika viktdelar vatten och rågmjöl, t.ex 100g vatten och 100g mjöl.

    I de flesta recept jag läst ska man 60g råg och 100g vatten. Då får man en flytande surdeg.

    Jag har lika delar vatten och mjöl för att det blir lättare att räkna på mängderna i degen.

    SvaraRadera