torsdag 5 augusti 2010

Svartvinbärsparfait med rårörda svarta vinbär och krusbärskompott

Idag gjorde jag parfait på svarta vinbär. Jag tänkte först göra en italiensk maräng men jag tyckte att det var för omständigt.Jag värmde istället marängen lite i microvågsugnen. Jag tror att det blev minst lika bra. Värmen ger en fastare smet.
Svartvinbärsparfait
200 g svarta vinbär
1 msk vatten
120g socker
2 äggvitor
50g socker
2dl vispgrädde

  1. Koka svarta vinbär, vatten och 120g socker i 5 minuter. Passera det genom en sil.
  2. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vispa ner sockret. Värm det 20 sekunder i microvågsugn. Vispa runt marängen. Upprepa det två gånger.
  3. Vänd ner vinbärspurén i marängen. Vispa grädden och vänd ner den i smeten.
  4. Frys parfaiten 4h innan servering. Låt den tina i kylskåp cirka 20 minuter innan servering.
Rårörda svarta vinbär
100g svarta vinbär
2 msk vatten
60g socker
Blanda alla ingredienser. Låt det dra minst 5h. Smaka av med socker.

Krusbärskompott
150g socker
50g vatten
300g krusbär

  1. Koka socker och vatten till en klar sockerlag. 
  2. Skär av båda ändarna på krusbären och lägg de efter i den kokande sockerlagen. Det gör att vissa kokar sönder och andra bär blir kvar hela.
  3. Häll upp det i en burk.

Jag köpte bären på en liten överskottsförsäljning vid cykelspåret mellan torna hällestad och dalby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar