söndag 1 augusti 2010

Tonkaparfait med havtornssås och jordgubbar

När vi semestrade på Rügen fick jag syn på "tonkabohne" på en restaurangs meny. Vi var tvungna att äta där. De hade gjort en semifreddo på tonkaböna som de serverade med rabarberkompott. Det passade inte riktigt ihop med det var kul att smaka vad någon annan gjort med tonkaböna. Inspirerad av denna rätt gjorde jag detta:













Tonkaparfait (6-8 portioner)
1/2 vaniljstång
50g demerarasocker
4 äggulor
1 riven tonkaböna
3dl grädde

  1. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Riv tonkabönan. Vispa socker, vanilj, äggulor och tonkaböna över kokande vattenbad.
  2. Vispa äggsmeten kall. Vispa grädden till mjuka toppar och vänd ner den äggsmeten.
  3. Frys parfain i minst tre timmar. Låt den tina 30- 60 minuter i kylskåp innan servering.
Havtornssås
50g havtornspuré
florsocker eller vit sirap
Rör ner sirap eller mixa ihop havtorn och florsocker. Smaka av.


Presentation
tonkaparfait
havtornssås
1 liter jordgubbar
Lägg en hög med rensade och fint skurna jordgubbar mitt på en tallrik. Lägg en kula parfait ovan på och ringla lite havtornssås runt om.

Det står mer om tonkaböna här.

3 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har! Allt ser ju jättefint ut.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du gillar min blogg

    SvaraRadera
  3. Hej
    Ser att ni gillar havtorn och förstått hur nyttigt det är. Välkommen till min sida för att beställa mera. Vänligen Fredrik

    www.larssens.se

    SvaraRadera