tisdag 22 februari 2011

Apelsinchokladkaka, vaniljmarinerad blodapelsin och karamelliserade mandlar


I helgen gjorde jag den här efterrätten. Jag tycker att den blev väldigt lyckad. Jag höll mig till enkla och klassiska smaker.


Apelsinchokladkaka
Den här lätta och sufleliknande kakan har väldigt luftig konsistens och smälter i munnen. Orginalrecepter kommer från Jan Hedhs bok desserter. jag har ökat kakaomängden och smaksatt den med apelsinskal och likör. Jag använde den här kakan som botten i choklad, havtorn och apelsintårtan. Den blir snabbt ganska torr. Därför är det bra om du gör den nära servering.
2 ägg
30+30g socker
25g kakao
rivet skal från 1 apelsin
1 msk apelsinlikör (Grand Marnier)

  1. Sätt ugnen på 225°. Separera gulor och vitor. Vispa gulorna med 30g socker. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Häll i sockret och vispa några minuter till.
  2. Blanda ner apelsinskal och likör i äggulorna. Sikta i kakaon och vänd ner äggvitorna.
  3. Fördela smeten i 4 stora muffinformar. Grädda den ca 10 minuter.
Vaniljmarinerad blodapelsin
3 st blodapelsiner
30g socker
1/2 vaniljstång
  1. Filéa blodapelsinerna och ta vara på juicen. Snitta vaniljstången.
  2. Koka juice, vaniljstång och socker i tio minuter.
  3. Lägg apelsinklyftorna i en plastpåse och häll vaniljlagen över. Låt det dra i några timmar.
Karamelliserade mandlar
50g socker
1 msk vatten
50g rostad mandel
  1. Häll socker och vatten i en liten kastrull. Värm tills det är brunt och doftar gott.
  2. Rör ner mandlarna och vänta i 30 sekunder. Häll upp det på bakplåtspapper. Separera mandlarna från varandra



3 kommentarer:

  1. Ser jättesmaskig ut, mmm... =) /Krista

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är och vad kul att du hittat ett intresse att utveckla redan i så tidig ålder. / Ann-Sofi

    SvaraRadera