söndag 20 mars 2011

Tiramisu

Detta var första gången jag gjorde den här klassiska desserten. Jag ville göra den så ursprunglig som möjligt. En traditionell tiramisu består av savoiardikex doppade i kaffe och sabayon blandad med mascarpone. Så det gjorde jag:


Tiramisu (6 portioner)
4 äggulor
80g socker
40g marsalavin
ca 200g  starkt kaffe
15 st savoiardikex
300g mascarpone
kakao
eventuellt några kaffebönor

  1. Gör sabayonnen: Vispa äggulor, socker och marsala i en kastrull på medelhög värme. Det ska bli tjockt och fluffigt. Kyl det i vattenbad. Om det skär sig behöver du värma det mer.
  2. Lägg kexen på ett fat och skeda över kaffe. Om du häller över kaffe blir det lätt för mycket och kexen blir för mjuka. Fördela kexen mellan sex kaffekoppar. Vispa ihop mascarpone och sabayonen och häll det över kexen. Förvara det i kylskåp fram till servering.
  3. Sikta över kakao och lägg några kaffebönor i mitten av varje kopp.
När jag provsmakade sabayonen blandad med mascarpone förundrades jag först över hur god smak marsalavinet gav den. Sedan blev jag lite besviken över hur stabbigt och ostigt det smakade. När jag smakade den färdiga efterrätten var det perfekt. Den ostiga och stabbiga känslan hade balanserats av kaffet och kakaon. Jag förstod direkt varför den här rätten har blivigt känd och älskad över hela världen.

2 kommentarer:

  1. Hej jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig lite. Jag är också jätteintresserad av surdeg, och när jag gör surdegar blir de jättebra, ända till jag sätter in dem i kylskåpet. du ser jag har en bok som heter " baka bröd" och i den står det att när surdegen är klar, efter ca 5 dagar, så ska man förvara den i kyl med tätslutande lock. men när jag sätter in den så skär den sig efter några dagar! snälla hjälp om du vet vad jag sak göra! hur gör du? tack!!

    SvaraRadera
  2. Det gör inget om surdegen skär sig. Det händer mig ofta. När jag gjorde min surdeg tog det några veckor innan den kom igång ordentligt. De första baken kan det vara bra att baka med lite jäst i degen.

    SvaraRadera