söndag 27 mars 2011

Rosenpäronsorbet, rosenmarshmallows och vaniljskum

 Den här efterrätten gjorde jag igår. Jag gjorde lika dan sorbet som för några veckor sedan men hade i gelatin som gjorde att den blev luftigare. Jag serverade den med rosenmarshmallows och vaniljskum. Det var väldigt häftigt hur de olika smakerna lyfte varandra. När jag åt sorbet och marshmallow kände jag en sida av päronsmaken och när jag åt vaniljskum och sorbet kände jag en annan sida.
Rosenpäronsorbet
11/2 gelatinblad
500g päron
saften av 1 ciron
ca 150g vit sirap
en skvätt rosenvatten

  1. Lägg gelatinbladen i blöt. Mixa päron och citron och passera det genom en sil. Du behöver inte skala och kärna ur päronet. Smaka av med sirap.
  2. Värm upp 1 dl av smeten och lös gelatinbladen. Rör ner det i resten av sorbetsmeten. Smaka av med rosenvatten.
  3. Kyl smeten några timmar i kylskåp och frys den i glassmaskin. Förvara sorbeten i frys fram till servering.
Rosenmarshmallows
5 gelatinblad
40g vatten
100g socker
120g vit sirap
10g rosenvatten
30g pressad citron 

  1. Lägg gelatinbladen i blöt. Koka socker, vatten och sirap till 120°.
  2. Blanda i rosenvatten, citron och gelatin. Vispa smeten kall.
  3. Häll smeten i oljad låda. Lät det stelna.
  4. Dela det i lagom stora bitar och täck de noga med florsocker.
Vaniljskum
Det här är den delen av rätten som jag var minst nöjd med. Det blev för löst och smakade som vaniljsås med väldigt mycket vanilj. Jag gjorde det med stavmixer med det blir nog bättre med gräddsifon.
1/2 gelatinblad
1/2 vaniljstång
50g vatten
20g socker
1 äggvita
  1. Lägg gelatinet i blöt. Snitta vaniljstången. Koka upp vanilj, vatten och socker. Rör ned gelatin och äggvitan. 
  2. Förvara skummet i kylskåp. Mixa det med stavmixer precis innan servering eller använd sifon.

2 kommentarer: