torsdag 16 juni 2011

Äppelträglass

Igår gjorde jag glass smaksatt med rostat äppelträ. Den fick väldigt speciell smak, nästan som rostade mandlar. Idén fick jag från en artikel om restaurangen Alinea i Gourmet. Så här gjorde jag:

Jag började med att klippa av en gren från ett av våra äppelträd. Jag vet att det inte är rätt tid att beskära äppelträdet men det är sjukt och ger inte särskilt goda äpplen. Sedan täljde jag spån av grenen. Det går att använda äppelspån för rökning men jag hade inga sådana.































Äppelträglass

80g spån av äppelträ
500g mjölk (eller 250g grädde och 250g mjölk)
4 äggulor
100g vit sirap

  1. Rosta spånen tills de får en annan doft och blir gyllenbruna.
  2. Låt mjölken och spånen dra 6h, jag gjorde det 12h över natten.
  3. Sila bort spånen från mjölken och vispa ihop mjölken med övriga ingredienser. Värm det till 85° under ständig omrörning.
  4. Kyl smeten i kylskåp och frys det sedan till glass.
Jag serverade glassen med kanelkaramelliserade äpplen. Vi hade inga goda äpplen och därför blev det inte så gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar