söndag 19 juni 2011

Jordgubbssallad med vanilj och ugnssyltad rabarber

En efterrätt blir inte mycket sommrigare än den här, jordgubbar vars smak förstärks med vanilj och rabarber som försiktigt tillagats i ugn. Överst hade jag lite vispgrädde smaskatt med rivet citronskal. Helst hade jag smaksatt den med fläder men fjolårets saft är slut och årets är inte klar än.


Jordgubbssallad med vanilj (5-6 portioner)
Till det här rätten utgick jag ifrån Patrik Fredrikssons recept i som fanns i gourmet för något år sedan. Smaken av jordgubbarna förstärks av vanilj- och jordgubbssirapen. Det är en genialisk anrättning och jag tycker att det är det bästa sättet att servera jordgubbar på.
300+600g jordgubbar
100g socker
2 blad mynta
1 vaniljstång
  1. Värm 300g jordgubbar, socker och mynta i en bunke över kokande vattenbad tills mycket vätska dragits ur bären ca 1h. Blandningen ska inte koka.
  2. Sila bort bär och mynta. Snitta och skrapa vaniljsången. Koka vaniljstång, vaniljkärnorna och jordgubbsspadet tills det blir en tjock sirap.
  3. Dela 600g jordgubbar och fördela dem på fat. Ringla över sirapen.
Ugnssyltad rabarber
800g rabarber
400g socker
Lägg rabarber och socker i en liten långpanna och baka i ugn på 100° tills rabarbern är mjuk men inte sönderkokt.


1 kommentar:

  1. Vad läckert! Det där måste jag pröva. Tycker att just kombinationen av jordgubbar och rabarber är bland det bästa som finns.

    SvaraRadera