lördag 10 september 2011

Rågsurdegsbaguette

Idag gjorde jag rågsurdegsbaguetter som blev precis som jag vill att rågsurdegsbaguetter ska vara. De var lätt syrliga, hade tydlig smak från surdegen och smakade mycket råg men hade ändå den fluffiga konsistensen som bara bröd med mycket vetemjöl har. Receptet var nästan likadant som det förra jag la upp men det här brödet var knådfritt och jag täckte baguetterna med rågmjöl istället för vete. Det gav den goda rågsmaken.
Knådfri rågsurdegsbaguette
150g rågsurdeg
925g vetemjöl
675g vatten
20g salt

  1. Blanda alla ingredienser. Degen behöver inte knådas men det behöver vara jämnt fördelat.
  2. Låt degen jäsa 10-12h.
  3. Vik den 3 gånger med 1/2h mellanrum. Låt degen jäsa 1h innan du bakar ut bröden.
  4. Dela degen i 4 delar och forma dem till baguetter. Täck dem med rågmjöl.
  5. Låt de jäsa 11/2-2h. Värm under tiden en baksten på 275° och en plåt på botten av ugnen.
  6. Snitta bröden, skär tre långa snitt på varje bröd med en sylvass kniv eller ett rakblad. Skjutsa in baguetterna på den varma stenen och häll 1 dl vatten på plåten.
  7. Sänk temperaturen till 150° när bröden blivit lagom mörka (det brukar ta 15 minuter).
  8. Ta ut baguetterna när de gräddats totalt 30 minuter. Spraya de med vatten och låt de svalna på ett galler.

6 kommentarer:

  1. Ser väldigt goda ut.

    Vad använder du för vetemjöl? Jäser du de 10-12 timmarna i kylskåp eller rumstemperatur?

    SvaraRadera
  2. Jag använder saltås vetemjöl special. Det är väldigt smakrikt men innehåller lite protein och ger därför en ganska lös deg.

    Degen jäser i rumstemperatur.

    SvaraRadera
  3. Brukar du använda Warbro Kvarns sortiment? Du borde prova virvelmjölet, finns att köpa på småskaligt.se

    SvaraRadera
  4. Jag har bakat med några av deras mjöl. Jag har en påse ljust dinkelmjöl (som är förvånansvärt mörkt) hemma. Det är väldigt smakrikt.

    Hur smakar virvelmjölet?

    SvaraRadera
  5. Hej hej

    Vill börja med att säga att jag blev jätteglad när jag hittade din blogg. Superbra!
    Nu till mina baguetter. Följde ditt recept ovan fast jag bytte ut 125g vetemjöl mot rågmjöl. Min deg var efter att den hade jäst i ca 12h så kladdig att jag höll på att tappa fattningen och slänga den i slasken. Men efter att ha arbetat in mycket vetemjöl så var till ock med majoriteten av degen på bakbordet och inte runt fingrarna... Vad har jag gjort för fel. Den reste sig till dubbla storleken i bunken och sedan hade jag den i en stor gryta där jag vände på den en gång i halvtimmen ett par gånger. Använder Jan Hedhs vetemjöl och en surdeg som jag tror att det är fart i. Tacksam för svar.

    //FRedrik

    SvaraRadera
  6. Roligt att du provade mitt recept!
    Det är väldigt mycket vatten i det här brödet. Därför blir degen väldigt lös från början. När du viker degen ska du töja ut den och sedan vika ihop den, som Martin gör i den här filmen, http://www.youtube.com/watch?v=TEeJm2fPVx4
    Vad menar du med Jan Hedhs vetemjöl, menar du manitoba cream? Det är ett proteinrikt mjöl och det borde bli en fast deg med det. Det behövs inte mer mjöl än det jag har skrivit. Jag gissar att du inte lyckades med vikningen.
    Lycka till med nästa bak!

    SvaraRadera