lördag 3 september 2011

Karamelliserad äppelkompott

Det är väldigt länge sedan jag bloggade. Det beror på att bröden och desserterna jag gjort har jag inte blivit riktigt som jag vill ha dem. Nu ska jag berätta om en äppelkompott som jag gjort ett par gånger den senaste veckan och är riktigt nöjd med.



Karamelliserad äppelkompott
Äppelkompott är enkelt att göra och det är inte så noga med mängderna. Det är bara roligt om den smakar olika från gång till gång. Karamellisering ger kompotten finare smak.

Karamellisera socker med en matsked vatten, det ska bli gyllenbrunt och dofta gott. Börja skära äpplen under tiden.

Pressa i  saften från minst 1/2 citron när sockret är karamelliserat. Blanda i äpplen efterhand som du skurit dem. Koka eventuellt med en liten bit kanel.

Mosa kompotten med en potatisstöt när du har 1/4 av äpplena kvar. Hacka sedan de resterande äpplena fint och koka med tills de är lagom mjuka. Detta gör jag för att jag tycker om texturen av hela äppelbitar.

På bilden serveras äppelkompotten till en jästpannkaka (ett recept som jag snart tänker testa att utveckla till surdegspannkaka). Det är även gott i yoghurt, eller till söndagens fläskstek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar