onsdag 2 juni 2010

Storbak till studentfesten

Snart tar min bror studenten och jag har bakat många baguetter till festen. Vi köpte 2 st baguettevaggor (plåtar böjda för att ge baguetten en rund botten) med plats för 4 baguetter i varje. Det gör att jag kan baka 8 stycken små baguetter istället för 3 stora. Första baket fastnade baguetterna och vi blev tvungna att skära loss dem. Andra och tredje gången mjölade jag de mycket men hade fortfarande problem med att de fastnade. Den fjärde gången fick jag tips av Anders (bagaren på garagebageriet). Han sa att han smörjer sina formar med matolja. När jag provade det lossnade baguetterna direkt.

Baguetter till baguettevaggor (6-8st)
600g Vetesurdeg
1200g vetemjöl special eller 800g dinkel och 400g durum
ca 750g vatten
30g salt
  1. Knåda surdeg mjöl och vatten i 10-20 min. Degen ska vara slät och seg.För mig tog det 20 minuter eftersom att degen är lite för stor för vår hushållsassistent. Jag tror att det går snabbare om man använder degkrok.
  2. Häll i saltet och knåda degen cirka 10 minuter till.
  3. Låt degen jäsa i 3-4h. Vik den 3 gånger under tiden. Smörj 2 st baguettevaggor med matolja.
  4. Baka ut degen till 8 eller 6 st baguetter.
  5. Låt bröden jäsa i ca 3h. Värm ugnen till 275° varmluft.
  6. Snitta baguetterna och spraya de med vetten för en blankare yta. Grädda bröden ca 20 minuter. Spraya de färdiga baguetterna med vatten för knaprigare skorpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar